24 november 2006

provosert



Hvorfor tror folk at de som går sykepleie ikke har tatt realfag på vgs?
Tror de at det er for vanskelig …? Det er jo som oftest de som går videre med realf
ag selv som kommer med den meningen.
Her er et eksempel. Jeg sa til en som går på nhh at jeg håpet jeg hadde en liten fordel når vi skal begynne på medikamentregning siden jeg hadde matte på vgs, så spør han åja, tok du my da eller-..? nei 3mx, sier jeg. Og han blir overrasket. Hallo, trenger jo ik utdanne meg til økonom fordi jeg har tatt matte. Og man trenger heller ikke være kjempe smart for å ta matte. Men det virker sånn på mange. Og man trenger heller ikke videreutdanne seg innen realfag fordi man har hatt det på videregående. Møtte en ingeniør også som var kjempeoverrasket fordi jeg kunne noen av de enkleste formlene i fysikk..! Og du skal bli sykepleier..?.. Er det en stor bragd å kunne et par formler??..Synes de som utdanner seg innen realfag bør jekke seg ned et par hakk. De trenger ikke være så unaturlig smarte av den grunn.
Grunnen til at jeg kom til å tenke på dette nå, er vel fordi jeg sitter å leser til eksamen…Og man må faktisk lese litt og bruke hodet på sykepleien også..!

.....hmpf..

2 kommentarer:

Liv Irene sa...

hei hei berit! jeg er litt enig med deg her må jeg si.. men det går jo litt den andre veien også da.. Jeg mener, folk tror liksom at om en IKKE har tatt realfag, så kan en ingen ting.. (litt overdrevent) Som du sier, det er jo masse å lære seg på de andre linjene, kan være like så vanskelig det.. og f.eks formgivningsfag (som jeg tok vettu), der er det jo kjempemasse jeg har lært som der skikkelig vanskelig og som jeg tipper mange allmennfagstudenter ikke hadde klart.. hmm... :-P

Oh, dyp nå gitt:-P hehe.. interessant innlegg hvertfall:-D Alt bra i bergen?

Anonym sa...

Så bra :) ja jeg mener det du sier. at man ikke trenger vere smartere enn andre for å ha tatt realfag.osv. Alt bra i Bergen ja:)